We zijn er! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Nanda Marit en Lisanne - WaarBenJij.nu We zijn er! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Nanda Marit en Lisanne - WaarBenJij.nu

We zijn er!

Blijf op de hoogte en volg Nanda Marit en Lisanne

06 April 2014 | Ghana, Tamale

Eindelijk komt hier dan ons eerste berichtje. In deze week hebben we al heel veel meegemaakt. Zo verliep onze vliegreis niet zo soepel als we hadden gehoopt, toen we in Rome aankwamen hadden we precies een half uur de tijd om ons in te checken en in het vliegtuig te stappen, zoals de stewardess zei 'een eitje' nou dat hebben geweten. Rennend over het vliegveld naar wel gezegd de achterste gate, zwetend kwamen daar aan. Fieuw dat gehaald en wel 2 minuten voor tijd. Toen op naar Accra, ofja blijkbaar eerst via Lagos. Na heel veel uren gereisd te hebben waren we eindelijk in GHANA :). Maar toen bleek nanda's bagage niet aangekomen te zijn, dikke paniek maar ach op zijn Ghanees maakt het allemaal niks uit en komt hij 2 dagen later een keertje aan als het goed is. Na dit tafereel moesten we Vic zoeken(Victoria is een vrouw van meet africa) waar we de eerste 2 dagen verblijven, maar er stond een man om ons op te wachten ipv een vrouw. Wij natuurlijk als wantrouwende mensen deze man helemaal ondervraagd om zeker te weten dat we in de goede auto stapten en ja hoor na 20 min reizen kwamen we iaan bij Vic. Na een warm welkom, letterlijk warm gingen we onze eerste nacht tegenmoet.

De tweede dag gingen we op pad met Victoria en haar zoontje (schattigste kindje dat we ooit hebben gezien, foto's volgen). We gingen naar de grote markt in Accra, jammer genoeg hebben we meer van de grond gezien dan van de markt aangezien we continue moesten opletten voor losliggende stenen, gaten, riolen etc. Maar ondanks dat hebben we nog zoveel gezien. Zoals de vrouwen met hun grote manden op hun hoofd die wel 20 kg wegen. Hoe ze dat doen is voor ons nog steeds een raadsel. Midden door de markt liep een groot spoor, wij afvragend zal hier een trein rijden, nee joh dachten we iedereen zit hier gewoon op dat kan echt niet en ja hoor dat kan wel! Ook hebben we in een trottro 'klein busje' gezeten waar in Nederland hooguit 8 mensen in kunnen, maar hier kunnen er makkelijk 19 in, O nee 22 kan zelfs kwamen we de volgende dag achter. Ook de derde dag zijn we bij Vic geweest en hebben we de Afrikaanse gastvrijheid gemerkt, maar toen moesten we toch echt verder naar Tamale.

13 urige busreis hadden we voor de boeg. Onverharde wegen met kuilen waardoor we schuddend in de bus zaten. Het verkeer hier is voor ons ook een raadsel. Het beste is denk ik zo hard mogelijk rijden en blijven toeteren daar raak je hier het verste mee. Na een hele lange zit met prachtig uitzicht, zoals natuur en vele dorpjes kwamen we aan in Tamale. Toen de bus aan kwam, renden hordes mensen na de bus om een taxi aan te bieden of je bagage te dragen. Het was dus vechten voor je bagage en de taxi chauffeurs van je af te slaan, want aan je zitten is hier heel normaal. Hierna gingen we naar de familie van de partnerorganisatie waar we hier 3 dagen hebben verbleven. Op deze compound wonen wel 42 mensen, waar ze heel veel aanzien hebben voor de 'grandmother kaka'. Iedereen doet alles voor haar. Kaka zit vol met mooie verhalen en heeft ons veel verteld hoe zij het leven ervaart. We konden niet alles begrijpen, maar ze maakte veel indruk op ons door haar uitstraling.

Vandaag gaan we alledrie naar ons gastgezin, erg benieuwd zijn we hoe we de komende drie maanden gaan doorbrengen. Tot nu toe hebben we voor ghanese begrippen luxe geleefd (geloof ons voor ons was het heeeeeel erg wennen). We gaan nu nog traditioneler en maandag is de dag dat we gaan starten in het ziekenhuis. Tenminste als alle papieren zijn geregeld.

Lieve groetjes van ons!

P.S. we hebben niks over het weer gezegd, omdat het hier onbeschrijfelijk warm is. We kunnen niet uitleggen hoe warm het is.

• 06 April 2014 - 10:02

Geeske Spiegelenberg:

Wat een belevenissen meiden!! Super. geniet ervan en veel succes op jullie stage. XXX Geeske

• 06 April 2014 - 10:52

Marja:

Hallo allemaal,
    Geweldig dit te doen met elkaar!
    Uhh ken alleen Lisanne en begrijp van haar dat de eerste indrukken al de moeite waard zijn.
    Dat er nog maar vele mogen volgen voor jullie, maar dat kan bijna niet missen denk ik.
    XXX
    Marja

• 06 April 2014 - 12:07

Marloes:

Oke Lis.. ik moet het je nageven: je hebt je aan je woord gehouden.
    t eerste blog staat online!!
    Wat klinkt t allemaal gaaf! Wel heel erg wennen maar later denk je daar met plezier aan terug ;)
    Ben benieuwd hoe jullie gastgezinnen zijn.
    ik zou zeggen: op naar t volgende blog haha
    Ga genieten meiden!!

xx marloes

• 06 April 2014 - 13:01

Jurriena:

waaauw meiden wat een verhaal en wat goed geschreven..mijn complimenten.
    denk veel aan jou marit....
    liefs jur

• 06 April 2014 - 13:04

Frank:

Super spannende verhalen! Succes en veel plezier. Wij kijken uit naar het volgende verhaal.
    Frank

• 06 April 2014 - 14:09

Els En Jan:

ik heb nog zo gezegd niet met vreemde mannen meegaan ,en je bent nog maar net daar en het gebeurd al. je zit er in ieder geval warmpjes bij.wij wensen jullie het allerbeste daar.
    groetjes

• 06 April 2014 - 14:12

Linn:

Super leuk verhaal!! Ik hoop nog veel van jullie te horen, nu wl veel meegemaakt! Succes
    Dames en geniet er van.

Kusss linn!

• 06 April 2014 - 14:15

Tijmen:

Klinkt super maar ik geloof zeker dat jullie het ook echt zwaar hebben daar, echt respect. Zorg maar goed voor elkaar!

• 06 April 2014 - 14:15

Tijmen:

• 06 April 2014 - 15:21

Hans Jacobs:

He leuk zal jullie zeker blijven volgen, spannend veel plezier samen !!

• 06 April 2014 - 16:39

Hans En Gonneke:

lieve Marit en nanda en lissane
    Wat super fijn om van jullie te horen. Een echte cultuurschok beleven jullie! Mooi verhaal waarin we een indruk krijgen wat jullie meemaken. Succes met jullie 1 e werkdag en we blijven jullie volgen om te genieten van de vehalen en te horen hoe het jullie gaat.
    Dikke knuffel de Kuipertjes uit Hengelooo

• 06 April 2014 - 18:59

Tom:

Hoi lieve Marit en Lisanne en Nanda,
    Wat super van jullie met nu al zo'n leuk belevingsverhaal. Enerverende dagen zo te lezen maar petje af voor jullie meiden. Ik vind het echt top van jullie dat jullie dit ondernemen. Heel veel succes morgen en veel gezelligheid in en met jullie gastgezin. Ben benieuwd naar de jullie volgende belevingen.
    dikke kus en groetjes

• 06 April 2014 - 19:56

Tiny En Hannie:

Lieve Nanda, Marit en Lisanne,
    Ondanks alle korte berichtjes hebben we genoten van jullie reisverslag. Het is zo mooi beschreven dat het lijkt of we er zelf bij waren en het mee beleefden. Het lijkt me een fantastische, maar ook zeer indrukwekkende week. Nu de spanning van het gezin/familie en morgen de eerste ervaring op jullie stageplek. We hopen dat jullie veel blijven schrijven, zodat ook wij alles kunnen meemaken. Heel veel succes morgen.
    Dikke kus en veel liefs.

• 07 April 2014 - 21:33

Gerry Peuling:

hoi stoere meiden,
    ben blij met jullie verhaal, gelukkig hebben we de details van het begin op het vliegveld van rome en accra niet geweten. Het getuigt wel dat jullie je niet zomaar uit het veld laten slaan. zijn zeer benieuwd hoe jullie eerste werkdag er uit heeft gezien en hoe het in het gastgezin gaat. jullie verhalen geven ons inzichten hoe het leven en werken in ghana gaat. Moet zeggen dat veel mensen jullie belangstellend volgen, krijgen veel vragen en reacties, erg warm.
    Probeer te genieten van deze heftige beginweken, het zal wel wennen zijn.
    Kijk uit naar jullie volgende verhaal.
    dikke knuffel voor jullie drieen.
    gerry

• 09 April 2014 - 08:26

Esther Wessels:

Lieve Marit,

Fijn om wat van je te horen, ik herken veel uit jullie verhaal van mijn collega :)
    Het moet ook fijn zijn dit met z'n 3tjes te kunnen delen en beleven, je bent erg op elkaar aangewezen.....dus pas goed op elkaar! Geniet ervan (dit is nog maar het begin!) en we kijken uit naar jullie volgende verslag;)
    Liefs, Gaston, Esther, Maud & Sam. x

• 09 April 2014 - 16:11

Erna:

Hoi marit, heb je gevonden fijn dat jullie goed over zijn! Wat spannend allemaal maar het lijkt me ook een belevenis die je niet gauw vergeet. Jammer dat ik niet in je rugzak kon;))) heel veel succes in je warme ghana. Lieve groeten erna piet en joep.

• 09 April 2014 - 16:50

Oma Wegereef:

hoi marit, lisanne en nanda,
    heb net je verhaal gelezen en vond het zeer indrukwekkend wat jullie allemaal al hebben meegemaakt in zo'n korte tijd. Denk veel aan jullie en hoop dat jullie hier van leren en gezond mogen blijven.
    Houd jullie ogen en oren goed open zodat jullie later een mooi boek kunnen schrijven.
    hoop gauw via je ouders weer goeds van jullie te horen.
    dikke kussen en tot horens
    oma

Geniet ervan ..!!!
    Liefs chantal

• 10 April 2014 - 19:39

Iris:

lis!!! toch een blog haha, nooit verwacht. wat super leuk om te lezen, ik ben nu al jaloers! geniet van alles daar en nogmaals take care. ben benieuwd naar je eerste dagje in het ziekenhuis daar. en hoe is je gastgezin? geniet. dikke kus xxx

• 12 April 2014 - 10:36

Ineke:

Wow, wat een avonturen en dat al in jullie eerste dagen. Dat beloofd wat voor de komende maanden. Wij wensen jullie heel veel plezier en hopen nog veel van jullie te mogen lezen.

• 15 April 2014 - 20:35

Vera:

Wat een leuk verhaal! Ik lees het nu pas, maar het klinkt goed. Fijn dat jullie zo gastvrij ontvangen zijn.
    Ben heel benieuwd hoe jullie het nu in jullie gastgezin hebben!