Toeristen in Ghana - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Nanda Marit en Lisanne - WaarBenJij.nu Toeristen in Ghana - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Nanda Marit en Lisanne - WaarBenJij.nu

Toeristen in Ghana

Blijf op de hoogte en volg Nanda Marit en Lisanne

21 Mei 2014 | Ghana, Tamale

We beginnen dit derde reisverslag met onze Afrikaanse ziektes. Zo liep Lisanne eind April een infectie in haar enkel op. Dit kwam door een muggenbult die van binnen uit ging ontsteken. Maar wij geluksvogels kwamen natuurlijk de juiste persoon tegen. De enige Nederlandse tropendokter in dit grote ziekenhuis troffen wij. Zij was zo aardig om Lisanne medicatie voor te schrijven en te adviseren dat ze maar eens moet gaan rusten. En ja natuurlijk kon dat in het paradijsje van de Nederlandse mannen waar we ondertussen al stamgasten zijn. Waar we regelmatig lunchen en dineren, HEERLIJK!

Ondertussen is Lisanne haar enkel weer genezen, maar kwam helaas vorige week malaria opzetten. We hadden een poultje opgezet wie als eerste malaria zou krijgen, maar tot onze grote verbazing was het niet Marit. Maar Nanda die het voortouw nam en een paar dagen later was ook Lisanne aan de beurt. En ja hoor Marit was negatief geprikt terwijl ze toch echt het meeste geprikt wordt. Malaria is in dit land heel normaal en stelt niet zoveel voor. Onze families (gastgezinnen) vonden het vrij normaal. We waren er op tijd bij en alles gaat goed met ons, dus geen zorgen!

Nu op naar onze leuke verhalen. Zo hebben we 3 weken geleden een echte Ghanese bruiloft gehad. Hiervoor moesten we natuurlijk een Ghanese jurk laten maken. Ze zijn ontzettend leuk geworden. De bruiloft zelf was een groot feest. Veel gedanst en gezongen, zoals het in de Afrikaanse cultuur hoort. Volop hebben we van deze dag genoten. De volgende dag hebben we meer dan 80 pannenkoeken gebakken voor al onze gezinnen. Wat een werk was dat, maar het was zeker de moeite waard. Alle families waren er ontzettend blij mee.

De week erna gingen we eindelijk een weekend weg en dat naar Mole nationaal park. Hier komen we zeker nog een keer terug, want het was echt geweldig. Alleen het zwembad al en het uitzicht was zeker de moeite waard. 's Ochtends zijn we begonnen met een wandeltocht hierbij hebben we Antilopes, apen van twee meter afstand, zwijnen, krokodillen, bambi's en poemba's gezien, maar helaas ontbraken de olifanten. Daarom zijn we 's middags op de auto met andere mensen die we daar hadden leren kennen door het park gereden. En ja hoor daar was ie dan! Een olifant, wat geweldig om te zien van zo dichtbij. Die middag hebben we vanuit ons motel nog 4 olifanten meer gezien in het water. We genoten volop.
Onze terugreis uit Mole was lachwekkend. Eerst flink afgezet voor 5 minuten met de taxi, daarna een half uur op de motorking (zoek maar op op google wat dat is haha) super vet. Waarna we aankwamen in een dorpje waar we een prive trottro afhuurden met zijn 7en. Helaas knalde de pijp onder de auto eraf na een half uur. Daar stonden we dan in the middle of nowhere. We konden gelukkig mee met een andere trottro die al stamp vol zat, maar natuurlijk pasten we daarbij. Deze kreeg alleen na 10 minuten een lekke band waardoor we een kleine vertraging op liepen. Aan het eind van de straat moesten we ineens weer in een andere trottro die nog voller zat, maarja dan gaan er toch mensen op het dak, geen probleem hier. Wat een avontuur was dit weekend.

Weekend erna zijn we met Chris (de Nederlandse man) naar Wechiau gegaan, waar we nijlpaarden gingen spotten. Op de grens van Burkinofaso en Ghana hebben wij met nijlpaarden gekanoot. Hoe bizar, maar wel super gaaf. Die nacht hebben we op een platform boven de rivier in een boom geslapen. Onze tourgids sliep ook bij ons. Hij had de avond van zijn leven met al ons eten en drank wat hij uiteraard nog nooit eerder had gehad. De volgende dag gingen we met dezelfde gids op vogel tour. We hebben drie vogels gezien: reigers, duiven en kippen haha. Onze gids wist niet eens wat vogels waren en had een verrekijker mee die wazig was van binnen en een boek over vogels uit Gambia, het was hilarisch!

We hebben de weekenden dat we nog in Tamale zijn ook al volgeboekt met de Nederlandse man. Dit weekend gaan we toch echt naar Kintampo en het apenreservaat. We kijken er alweer naar uit.

Oja tussen alle leuke dingen door hebben we af en toe ook nog stage. Hier is alles mee gezegd.

Liefs van ons!

• 21 Mei 2014 - 13:00

Anouk:

Wauw, wat een verhalen hè!
    Ik dacht dat Lisanne er heen ging voor school/stage, maar dat had ik vast verkeerd begrepen! ;)
    Super leuk jo!
    En kan niet missen dat Lisanne de kneus van het verhaal is(hihi).
    Doe je voorzichtig met je enkel! Bij de voetbal hebben we je weer nodig hoor!!
    Veel plezier nog, geniet ervan!
    Liefs,
    Anouk

• 21 Mei 2014 - 13:54

Vera:

Haha, klinkt goed!!

• 21 Mei 2014 - 21:44

Rina:

Hoi wat een leuk verslag weer .hebben genoten tijdens het lezen,jullie genieten er maar fijn van.heel veel lieve groeten van Wim Rina

• 22 Mei 2014 - 19:50

Esther Wessels:

Nou meiden, jullie maken nog n's wat mee.... Daar is het BAM festival een kinderfeestje bij!! Geniet er maar van want als wij naar buiten kijken zien we een mus, muis, kat en hooguit een eekhoorntje:) Leuk om zo op de hoogte te blijven, buiten de foto's en verhalen van Tom & Gerry.
    Liefs, de Wesseltjes

• 22 Mei 2014 - 20:41

Gonneke En Hans :

Hoi meiden!
    leuk om weer te lezen over jullie belevenissen!
    mooie uitjes en mazzel dat jullie deze mensen hebben ontmoet.
    gelukkig ook weer helemaal gezond want dat is toch het belangrijkste! Volgende keer ook wat ervaringen vanuit het ziekenhuis in het verhaal?
    Geniet ervan en ga zo door.
    Groetjes van de Kuipertjes uit. Hengelooo

• 24 Mei 2014 - 20:39

Tiny En Hannie:

Hoi meiden,
    Wat een superverhalen en wat een superervaringen. Helaas zonder foto's, maar ik zie de beelden voor me. Leuk dat jullie zo'n aardige mensen ontmoeten, waardoor je toch wat luxer door het land reist en verblijft. Wat een prachtige vakantietijd of was het stagetijd? Hoe dan ook geniet van al het mooie en we kijken al weer uit naar het volgende verhaal.
    Lieve groeten en een dikke knuffel van Tiny en Hannie.

• 27 Mei 2014 - 14:21

Laura:

Marit wordt het meeste geprikt? Wat een verrassing kind ;) x

• 04 Juni 2014 - 15:36

Marie:

Lieve Lies,
    Superleuk om te lezen hoe het met je/jullie gaat en wat je zoal meemaakt. Het klinkt echt gaaf en ik kan me voorstellen dat het erg indrukwekkend is. Wie wil er niet zo'n stage? Geloof dat die stage ook maar bijzaak is, haha! Beter!
    Geniet nog even van deze mooie ervaring, probeer nog wat foto's te plaatsen op de site, wel zo leuk voor ons!!!!
    Enne kleintje: conditie nog een beetje bijgehouden daar in t warme Ghana? Hoop het toch wel.............
    liefs Marie

• 22 Juni 2014 - 10:00

Erna Urff:

Lieve Dame,s

Lees nu net jullie geweldige verhaal, wat een belevenissen weer prachtig! Wij hebben nu hier een voetbalpoultje! En zag op de tribune,s kleurrijke mensen uit Ghana heel erg leuk. Ja met al die prachtige dieren daar, ik moet het met een koolmees doen. En een beetje pindakaas aan de boomstam om hem te lokken. Mochten jullie nog meer pannenkoeken willen bakken, er worden nog vakantiewerkers gevraagd bij de Waarbeek HaHa.
    Hoop dat ik ook nog mooie foto,s te zien krijg evt. als jullie terug zijn. Het schiet al mooi op ik verwacht zeker met ons straatfeest mooie verhalen en foto,s Marit!!!
    Wens jullie heel veel plezier en nog een superstage tijd daar in het verre Ghana.
    Lieve groeten Erna.